dijous, 13 de febrer del 2014

TEMA 1 TIC i educació primària




  • L' índex que anem a seguir en aquest tema és el següent: 

    1) Punt de partida 
    2) Definició, característiques i els elements del Pla TIC.
    3) Tractament de la  informació i la competència digital.
    4) Coneixements, destresses i actituds de la competència digital. 


1) PUNT DE PARTIDA de l’ ús de les TIC a les escoles:


Cap nomenar abans de tot la importància de la LOE, ja que és aquesta llei la que estableix que es deu millorar la qualitat i l' eficàcia dels sistemes d’ educació i de formació, i dins d’ açò es troba la millora i un major ús de la competència digital. També el principi pedagògic de l’ article 19 pel qual es recorda que les TIC han d' estar presents i ser útils en totes les àrees curriculars comunes. 


Per tant, la LOE estableix l' inici en la utilització i l’ aprenentatge de les tecnologies de la informació i la comunicació. A més, com a mestres, hem d' aconseguir desenvolupar aquest ús d’ una manera adequada i responsable, desenvolupant un esperit crític davant dels missatges que reben i elaboren.

aquesta imatge s'ha tret de www.dicyt.com/data/38/19538.jpg


2) LA DEFINICIÓ, LES CARACTERÍSTIQUES I ELS ELEMENTS DEL PLA TIC: 


El Pla TIC és un projecte del Ministeri d’ Educació en col·laboració amb les conselleries d’educació que busca reforçar la integració de les TIC al sistema educatiu.

L’ objectiu principal del Pla TIC és el desenvolupament del tractament de la informació i la competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d’ ensenyança- aprenentatge.

A més, cap recordar que emprar les TIC ajuda a desenvolupar totes les competències.


En quant a les característiques del Pla TIC podem dir que: 

Conté objectius clarsEl centre ha de reflectir una visió de conjunt de les seues expectatives, metes i objectius amb respecte a les TIC, a curt, mig i llarg termini. 

- Està contextualitzatHa de tindre en compte les característiques del context TIC del centre.

- És viable i flexible. La formulació d'objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables e indicadors d'evaluació. Evitarem quedar-nos en un conjunt  d'intencions. A més, contemplar posibles modificacions.



-Està consensuat. Ha de perseguir-se l'adopció del plan per part de tots els membres de la comunitat educativa.

- Està organitzat. La diversitat d'aspectes que haurà de contemplar-se en el Plan TIC: requereix establir una estructura organitzativa, estratègies i dinamització del treball, que permitan abordar la seua elaboració.


Els elements del Pla TIC són:

Objectius generals del pla, referits a la comunitat educativa, a la formació del professorat, la gestió del centre i a la gestió dels recursos.

Contextualització del Pla TIC. Fa referències als senyals d’identitat del context que influeixen en la integració de les TIC en el centre.

 - Estratègies per a l’elaboració, la coordinació i la difusió en el centre. Les funcions són presentar i planificar tasques i activitats del Pla:
    • Tasques d’elaboració, difusió i revisió 
    • Organitzatives (coordinar l’ús de l’aula Medusa i altres recursos, controlar i registrar el software, altres tasques)
    • Dinamitzadores (promoure l’ús de les TIC, recollir necessitats de formació en aquestes dels companys i companyes del centre).

- Organització de les infraestructures i recursos disponibles (horaris, registre de préstecs, normes d' ús).

- Tractament de la informació i competència digital en la programació d' aula. Les programacions de les diferents àrees i matèries arrepleguen el treball corresponent a la competència del tractament de la informació i competència digital. 
                                    aquesta imatge s' ha tret de www.2.bp.blogspot.com/--53y4NDm0-k/TymIgplhkrI/AAAAAAAACCI/pci5UNbwQt0/s400/Selecci%C3%B3_001.png


3) TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I LA COMPETÈNCIA DIGITAL.



Definició:
Habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar la informació i transformar-la en coneixement, inclou aspectes com l’ accés i selecció de la informació fins a l’ ús i la transmissió d’ aquesta en diferents suports, incloent la utilització de les TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.


Finalitat:
Extraordinari instrument d’ aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques:


- Aprendre “sobre”  les TIC: alfabetitzar a l’ alumnat en l’ ús TIC.

- Aprendre “de les” TIC: saber aprofitar la informació que ens dóna accés i analitzar-la de forma crítica.
- Aprendre “amb” les TIC: saber utilitzar-les com potent eina d’ organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir els nostres fins. Aprendre’l. 


4) CONEIXEMENTS, DESTRESSES I ACTITUDS DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL.

Els coneixements estan relacionats amb conceptes.  El saber conceptual és el coneixement que respon a la pregunta, "què és"? S' encarrega de la comprensió de la manera d’ operar dels sistemes tecnològics.

Les destresses són les habilitats o el coneixement conceptual portat a la pràctica, és a dir, els "sabers fer". Per exemple, destresses relacionades amb l’ obtenció de la informació d’ aplicacions multimèdia i de les TIC. 

Per últim, les actituds que són els "sabers ser". Les actituds es caracteritzen per tindre una concepció crítica i positiva cap a la utilització de les TIC. 



Dins de les aportacions personals considere interessant el següent slideshare que tracta sobre les TIC i la seua incorporació a l' aula. De forma mes específica podem trobar aspectes com les fases d' implantació de les TIC, els models educatius, la temporalització i avaluació de les TIC...
Ens aporta molts dels coneixements i la informació necessària sobre tot pel que fa referència a les TIC a l' escola.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada