dilluns, 17 de febrer del 2014

TEMA 2. La integració de les TIC en el currículum.



En aquesta entrada anem a parlar com el nom diu de la integració de les TIC en el currículum. Dins d' aquesta integració podem trobar el següent ÍNDEX: 

1) Els paradigmes educatius.
2)  Les característiques genèriques del procés d' ensenyança-aprenentatge emprant les TIC.
3) L' evolució del model d' ensenyança- aprenentatge. 
4) Principis generals per a la integració de les TIC. 
5) Nous rols del professorat.
6) Dimensions de l' alfabetització digital. 


1) Els paradigmes educatius.

De quina forma podem aprendre?

- Paradigma conductista: L' ésser humà és una màquina que aprén conductes mesurables, observables...
- Paradigma cognitiu: Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
- Paradigma ambientalista: Escenari on es realitzen les interaccions entre les persones i el medi ambient.
- Paradigma constructivista: Desenvolupa processos cognitius i afectius en l' escenari d' aprenentatge.

A continuació, es mostren les característiques que deriven d' estos paradigmes:

2) Característiques genèriques del procés d' ensenyança- aprenentatge emprant les TIC:

- El currículum es considera tancat i obligatori.
- Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
- L' avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
- La motivació depén de reforços externs.

3) Evolució del model d' ensenyament-aprenentatge.

Podem dir que hi ha dos models d' ensenyança- aprenentatge. El primer és el model clàssic, és a dir, el tradicional i el segon és el de l' actualitat, originat amb el pas del temps i totes les millores metodològiques que s' han incorporat fins hui en dia. A continuació es mostren les característiques principals de cadascú d' ells:

  • Aprenentatge com adquisició de coneixement. MODEL CLÀSSIC.
- Aprenentatge és adquirir coneixements.
- El professor transmet la informació.
- El control de l' aprenentatge està a les mans del professor.
- Els continguts estan centrats en el currículum.
- El professor ensenya.
- L' alumne ha d' adquirir el coneixement.

                                                     
                                                 Imatge treta de: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSgdkmbvOim1JdsiC7PhXrLp2Y55c9hE7OIU_Wu-FO6JhlSfOFF

  • Aprenentatge com construcció de significat. ACTUALITAT. 
- L' avaluació no es centra en el producte, sinó en el procés.
- El paper del professor és intervindre en l' aprenentatge de l' alumne.
- El paper de l' alumne és aprendre a aprendre.
- L' alumne és autònom, és a dir, té el control de l' aprenentatge.
- L' aprenentatge és com una recerca activa i constructiva.
- Importen els continguts però també els processos.

                                                     Imatge treta de: http://www.diarioprogresista.es/imagenes/fotosdeldia/profesores_en_clase.jpg 
4) Principis generals per a la integració de les TIC.

- Cada vegada que emprem una TIC ha de haver-hi una justificació. 
- L' aprenentatge no depén del mitjà (TIC) sinó de l' estratègia.
- Abans de plantejar-nos quina activitat anem a treballar, preguntar-nos "perquè" anem a usar les TIC.
- Cap eina per si mateixa soluciona el problema, necessita un context.
- Els mitjans són transformadors de la realitat.

Relacionat amb aquest apartat trobem que amb la integració de les TIC en l' educació, també canvia la metodologia i el paper del professor a l' aula:

5) Nous rols del professorat.

- Dissenyadors.
- Avaluadors i seleccionadors de les TIC.
- Consultors d' informació.
- Orientadors.
- Avaluadors de forma contínua.

                                                          Imatge treta de:  https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhWuKQncqWjAqbrgFMLojq_3cBAnRt7yCffzXbL7-UKuSxFnP9zIA5GDqCv5vP9icHy140LnXhH7Co7NPj27UnWX884Bg_H0ekqQhQLdsg2hHBTiPkIbCug4vfCu7JG2wRHu9X9T1zjmBgU/s1600/rol2.jpg 

6) Dimensions de l' alfabetització digital.

- Investigadora: Ús de les TIC per a la investigació i treballs acadèmics.
- Crítica: capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
- Pla de publicació: Habilitat per difondre i publicar informació.
- Recursos: Coneixement de formes i mètodes d' accés a recursos informacionals.
- Tecnologies incipients: Capacitat per compondre les innovacions tecnològiques i per prendre desicions intel·ligents.
- Socioestructural: Comprensió de la situació i producció de la informació.
- Eines: Coneixement i ús de programari i programes multimèdia.


APORTACIONS PERSONALS

Adjunte aquest enllaç perquè considere que té aportacions interessants per a aquesta entrada ja que conté informació sobre les implicacions de la integració de les TIC, àmbits relacionats amb aquesta integració curricular, els seus models i nivells...

l' implantació de les TIC a l' escola


En el següent slideshare es pot veure una revista de la tecnologia a l' escola. Té diversos apartats i personalment, considere que són molt formatius i de diversos temes com per exemple ensenyar amb les TIC, les xarxes socials, el blog, 10 claus per a fer una bona presentació, TIC en l' educació hospitalària...




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada